
Cameron Rudd
f. 1973 - Australia
Australsk-engelske Cameron Rudd *1973 skildrer sin fascination af menneskers fritidsliv ved og i badesøer i Berlin, hvor han er bosat. Med mange situationer i forbindelse med et badeliv har Cameron Rudd malet stærkt øjenslugende og øjenåbnende malerier, ligesom Berlins byliv med bygninger og forlystelser har været inspirationskilder til hans farverige værker.
Hvad er til salg?
Denne præsentation viser et kurateret udvalg af værker af Cameron Rudd. Præsentationen består af solgte værker.
Send en forespørgsel og modtag et showroom med alle tilgængelige værker.
Værker
Præsentationen består af solgte værker.
Send en forespørgsel og modtag et showroom med alle tilgængelige værker.

Star Flyer
200 x 250 | 2012 | Olie på lærred
Still Life
200 x 100 | 2020 | Olie på lærred-1745x2498.jpg)
Weinsberg Park
70 x 100 | 2024 | Olie på lærred
Still Life
200 x 75 | 2020 | Olie på lærred
Still Life
140 x 80 | 2020 | Olie på lærred
Weissensee
80 x 120 | 2024 | Olie på lærredVideo
Baggrund
Urban realisme
Cameron Rudd (f. 1973) er en britisk maler, der arbejder i spændingsfeltet mellem ekspressiv realisme og sanselig observation. Med storbyen som sit primære udgangspunkt udfolder han komplekse, stemningsmættede kompositioner, hvor menneskets tilstedeværelse mærkes – selv når det er fraværende. Uddannet ved Byam Shaw School of Art i London og bosiddende i Berlin siden 2001, har Rudd fundet sine motiver i storbyens kontrastfyldte landskaber: fra det pulserende natteliv og myldrende gader til mere stille og perifere scener omkring søer og udkantsmiljøer. Hans malerier forener det dokumentariske blik med en subjektiv fortolkning, hvor virkeligheden forskydes til maleriets egen virkelighed.
Billeddannelse og metode
Rudd arbejder primært med olie på lærred – ofte i stort format – men inddrager også vandfarver som en del af sin praksis. Hans værker balancerer mellem det hyperrealistiske og det frit fortolkede, hvor fotografiske kilder og videostills danner afsæt for en malerisk transformation. Med et dynamisk penselarbejde og særligt fokus på lys, bevægelse og farvekontrast, skaber han maleriske tableauer, der både fastholder og forstyrrer øjeblikket. Den markante brug af stærke komplementærfarver og fragmenterede perspektiver, gør hvert billede til en sanselig og visuel oplevelse.
Menneskets aftryk
Selvom figuren er i mindre fokus, er det menneskelige nærvær allestedsnærværende i Rudds værker. Hans motiver – parkeringspladser, badeanstalter, boligkomplekser, gader og forlystelsesparker – bærer spor af aktivitet, liv og forbrug. Rudd iscenesætter byens rum som refleksioner over nutidens æstetiske og sociale spændinger, ofte præget af en underliggende melankoli eller kritisk sans. I kontrast hertil fungerer de mere naturinspirerede motiver som en slags visuel forløsning – billeder af lys, ro og mulighed, væk fra storbyens tungsind og kompleksitet.
Spotlight
CV
Curriculum Vitae
Uddannelse
1989 - 1996
Byam Shaw School of Art in London, BFA
Solo udstillinger
2024
Galleri Franz Pedersen
2023
Schlieder Contemporary, Frankfurt, DE - "In Between"
Schlieder Contemporary, Frankfurt, DE - "Half Full"
2018
Galleri Franz Pedersen
2008
Galerie Barbara von Stechow, Frankfurt
2007
Galerie Barbara von Stechow, Frankfurt
Gruppe udstillinger
2024
Art Karlsruhe, Schlieder Contemporary, Frankfurt, DE
2023
Kunstraum m3, Atelierhaus Mengerzeile, Berlin, DE
Schlieder Contemporary Corporate Exhibition at Schiedermair, Frankfurt, DE
2022
Orange artworks, Schlieder Contemporary, Frankfurt, DE
2021
Kunstraum m3, Atelierhaus Mengerzeile, Berlin, DE
2020
Galleri Franz Pedersen, Horsens, DK Kunstquartier Bethanien, Berlin, DE
Awards
2005
1st Preis Verein Berliner Künstler
2000
Art Award of Stiftung Kunst, Kultur und Bildung der Kreissparkasse Ludwigsburg, Germany
1998
1st Prize Award Winner Inspirit of Maidstone Art Gallery & Museum
1995
Young Artist of the Year, Marks & Spencer Award, The Mall Gallery, London
Litteratur
2007
Cheshire Magazine, Nov Ausstellungskatalog IX. Rohkunstbau, Schloss Groß Leuthen, Brandenburg
2005
Linda-Luise Tüting, Berlin Nocturnal, in: Sleek, Autumn, p. 172-177
2003
Sabine Schaefer-Gaiser, Zwischen Party und Revolte, in: GQ 4/03
2002
Galerie Christa Burger, in: Die Welt
2002
Ulrike Knöfel, Die jungen Bösewichte, in: DER SPIEGEL, issue 48, p. 170-175
Nyhedsbrev
Hold dig opdateret på galleriet
Ønsker du at få besked når der er udstillinger, projektlanceringer eller nye interessante værker så anbefaler vi at du skriver dig op til vores nyhedsbrev.