Cyklus

Cyklus, En cyklus er karakteriseret ved mere eller mindre regelmæssigt tilbagevendende fænomener, hændelser, ensartede processer eller tilstande. Naturen manifesterer sig ofte på en måde, som bevirker, at vi anskuer udvikling og forandring som cyklisk. Et døgn har et kendt forløb, Månen gennemgår på ca. 29,5 døgn en cyklus fra fuldmåne til næste fuldmåne, årstiderne kommer og går i en fast rækkefølge og afspejles i det levende. Vi opfatter ofte livet som en cyklus med en begyndelse, når vi bliver født, en kulminationsfase og en afslutning. For det enkelte menneske er der egentlig ikke tale om en cyklus, men om et forløb, der ikke kan gøres om eller gentages på den samme måde. Når vækstforløb eller livsforløb således opfattes som cykliske og betegnes som "livscyklus", ligger der heri en betragtning over flere generationer. Vi taler også om livscyklus for dyr, planter og andre organismer. Man kan ikke to gange træde ud i samme flod, sagde den græske filosof Heraklit. I det mindste er der altid tiden til forskel. Derfor kan det synes paradoksalt, at vi er så tilbøjelige til at anskue disse fænomener som cykliske. Cyklus-begrebet kan ikke adskilles fra begrebet tid. Men mens en ægte cyklus må være en sluttet ring, kan tiden kun erkendes som en pil med én retning og ét forløb. I den klassiske græske geometri er cirklen, kyklos, den perfekte figur. I middelalderen var cirklen den himmelske figur, repræsenterende himmellegemerne og evigheden. Den rette linje var den jordiske figur. Så måske udtrykker vores hang til at tillægge naturens fænomener en cyklisk dimension netop, at vi tilstræber det ideale. Samtidig kan opfattelsen af, at alting i naturen foregår i tilbagevendende og genkendelige mønstre, give os en fornemmelse af tryghed, bl.a. fordi vi så er forberedt på, hvad der vil komme”. Citat slut

Hvorfor Cyklus?

Hvorfor hedder udstillingen Cyklus? Cyklus er blevet til som en besværgelse af de tilbagevendende fænomener som er større, langt større end det enkelte menneske. Universets, himmellegemernes, naturens, kvindens cyklus. En undtagelsestilstand opstår i erkendelsen af, at vores eksistens på jord desværre ikke er cyklisk. Det er dette smertefyldte i vores eksistens der interesserer mig – at vi mennesker kommer ind i cirklen og er her så kort tid – ydermere med en følelse af at leve i en dystopisk tid. Den påvirker vores tidsånd i dag mere end i nogen anden epoke, og dette prøver jeg at indfange i mine malerier, at vi mennesker er ved at ødelægge dele af Cyklus. Udstillingens titel Cyklus understreges af at samtlige billedformater er runde. Vi tænker for det meste i traditionelt firkantet maleri, næsten alle billeddannelse vi omgiver os med er kvadrede. Den runde form er så at sige et benspænd, et godt trick som andre anvendelige tricks. Jeg skal henlede opmærksomheden på renæssancen perspektivtricks, herunder toning over i det disede lyseblåt. Altså et trick hvor kunstnerens Ide kan udfolde sig inden for det givne format, rundt eller perspektiv i en traditionel firkant. Cyklus er tilmed grafisk flot, det er virkelig et betydningsfuldt og udfordrende begreb. Som 65-årig etableret kunstner føler jeg, at det er vigtigt at udfordre sig selv, det gælder såvel form som indhold. At skabe udfordringer over for sig selv og beskueren. Det kompositoriske i det at få et rundt maleri til at fungere er en seriøs disciplin. 

Fernisering:
Udstillingsperiode:25.2.2023-22.4.2023

Solnedgang over banelegemet

Inspirationen til dette billede kommer fra flere kilder. Jeg ønsker at arbejde med det smertefulde møde mellem gammelt og nyt. Første inspiration er filminstruktøren Sergio Leones ”The Good, the Bad and the Ugly”. I denne film er jernbanen et symbol på fremskridtets USA. Sidst, men ikke mindst; Turners maleri fra 1838. "The Fighting Temeraire tugged to broken up”. Det gav mig ligesom lov til at turde male et solnedgangs motiv. I Turners maleri ses der en strålende orangegule solnedgang, den mørkt truende slæbebåd bliver et symbol på tidens ubønhørlige gang, det gamle England overhales af den nye tid. Det jeg har arbejdet med i mit maleri er nostalgi, en svunden tid, hvor jernbanen står som et område, der ikke længere bliver værdsat. Jernbanen er skabt i industrialiseringens tidsalder, i dag har vi overladt industriproduktion til kommunisterne i Kina.

Solnedgang over banelegemet

Maleri af Søren Hagen med titlen "Solnedgang over banelegemet", olie på lærred, Ø140 cm, 2023.
140 x 140 | 2023 | Olie på lærred

På maleriet af motorvej E45 kører der kun 4 hvide lastbiler. Landskabet er set oppefra. Jeg arbejder her med en altvidende fortæller, maleriet har en ”alt for” stor tom himmel. Over himlen er der ikke et eneste spor fra fly. Maleriet er skabt i perioden hvor alt lukkede ned. Udenrigsministeriet advarede os om udrejse.  Vi sad hjemme og læste/så hvad der skete i Italien osv. I Danmark blev der kun kørt madvarer ud. Det var det. Landskabet er pænt, men jeg håber også at beskueren kan genkalde sig den stemning af sårbarhed og fortabthed.

E45 landskabsmaleri

118 x 118 | 2023 | Olie på lærred

Et drivhus af i går. Første tanke var en kommentar til drivhuseffekten, en Dystopisk tanke om, at klimaet har ændret sig, og der ikke er brug for den form for landbrug længere, og et uvejr har raseret drivhuset. Legen med lyset og perspektivet. Kultur/Natur. 

Drivhuset

Maleri af Søren Hagen med titlen "Drivhuset", olie på lærred, Ø140 cm, 2023.
140 x 140 | 2023 | Olie på lærred

Maleriet fremstår som et natbillede med fuldmåne, men som alt andet jeg laver, er maleriet sammensat af mange forskellige foto og steder, himmelen er taget fra min egen have, landskabet er fra Lyon fotograferet midt på dagen, minkfarmen er taget fra artikler på nettet, der belyste problemstillingen. Samlet i et maleri, inspireret af nedslagtningen af Mink i Nordjylland. 



Closter 5 lunefulde Luna

140 x 140 | 2023 | Olie på lærred

Oversigt over værker fra udstillingen

Athenas fødder

44 x 22 | 2023 | Olie på lærred

Drivhuset

140 x 140 | 2023 | Olie på lærred

Efter branden

31 x 31 | 2023 | Olie på lærred

Closter 5 lunefulde Luna

140 x 140 | 2023 | Olie på lærred

E45 landskabsmaleri

118 x 118 | 2023 | Olie på lærred

Frugttræer og skilte

100 x 100 | 2023 | Olie på lærred

Nyhedsbrev

Hold dig opdateret på galleriet

Ønsker du at få besked når der er udstillinger, projektlanceringer eller nye interessante værker så anbefaler vi at du skriver dig op til vores nyhedsbrev.

Sådan passer vi på din persondata