Jacob Brostrup2024

The Big Nest

Olie på lærred
200 x 200 cm.
I The Big Nest forvandler Jacob Brostrup et herskabeligt interiør til et forladt og vildtvoksende landskab. Maleriet viser en stor stue med pejs og vitrineskabe, men rummet er langsomt ved at blive opslugt af naturen. Tætte bevoksninger dækker gulvet, og fra loftet presser grene og træer sig ind gennem en kæmpe åbning i konstruktionen. Brostrup har i sine nyeste værker fravalgt menneskefiguren og skaber i stedet såkaldte liminale rum – overgange mellem kultur og natur, mellem orden og forfald. I The Big Nest bliver hjemmet et næst – en ny rede – hvor naturen har taget bolig. Det er både smukt og foruroligende. Værket trækker på idéen om det sublime – en æstetik hvor storhed, ødelæggelse og skønhed mødes. Naturens erobring af rummet fremkalder en følelse af tab og forundring, og peger samtidig på menneskets forgængelighed og arkitekturens sårbarhed. Titlen refererer blandt andet til det fuglerede-lignende sammenfald i loftet, men også til James Whistlers berømte Peacock Room, som Brostrup lader sig inspirere af. Gennem lag af minder, fotografier og oplevede steder skaber Brostrup her et værk, hvor romantikkens ruinæstetik møder samtidskunstens refleksion over tid og tab.

Værket præsenteres her som en del af et mindre udvalg. Kontakt os meget gerne for at få tilsendt et showroom med alle tilgængelige værker.

Olie på lærred
200 x 200 cm.
I The Big Nest forvandler Jacob Brostrup et herskabeligt interiør til et forladt og vildtvoksende landskab. Maleriet viser en stor stue med pejs og vitrineskabe, men rummet er langsomt ved at blive opslugt af naturen. Tætte bevoksninger dækker gulvet, og fra loftet presser grene og træer sig ind gennem en kæmpe åbning i konstruktionen. Brostrup har i sine nyeste værker fravalgt menneskefiguren og skaber i stedet såkaldte liminale rum – overgange mellem kultur og natur, mellem orden og forfald. I The Big Nest bliver hjemmet et næst – en ny rede – hvor naturen har taget bolig. Det er både smukt og foruroligende. Værket trækker på idéen om det sublime – en æstetik hvor storhed, ødelæggelse og skønhed mødes. Naturens erobring af rummet fremkalder en følelse af tab og forundring, og peger samtidig på menneskets forgængelighed og arkitekturens sårbarhed. Titlen refererer blandt andet til det fuglerede-lignende sammenfald i loftet, men også til James Whistlers berømte Peacock Room, som Brostrup lader sig inspirere af. Gennem lag af minder, fotografier og oplevede steder skaber Brostrup her et værk, hvor romantikkens ruinæstetik møder samtidskunstens refleksion over tid og tab.